معرفی انواع ابزارآلات کارگاهی

ابزار آلات کارگاهی

امروزه افراد تمایل زیادی به ساخت و تولید انواع سازه‌ها و وسایل مختلف دارند که برای این کار نیاز به محلی مناسب با نوع فعالیت دارند. از طرفی باید تجهیزات کارگاهی مرتبط با کار را تهیه کرد که افراد لازم است شناخت کافی از آنها داشته باشند تا بتوانند فعالیت خود را با استفاده از آنها آغاز کنند. اگر این تجهیزات با کیفیت بالایی تهیه شود، سال‌های سال می‌توان از آنها استفاده کرد. بنابراین ابزار آلات کارگاهی یکی از ضروری‌ترین و اصلی‌ترین وسایل کارگاه‌های صنعتی می‌باشد. صنعت چوب یکی از صنایعی است که برای کار تولید و ساخت محصولات چوبی به ابزار آلات و ماشین آلات متفاوتی نیاز دارد. تنوع ابزار آلات در کارگاه‌های نجاری بسیار زیاد است و افراد می‌توانند براساس نیاز و کار خود آنها را تهیه کنند. از مهمترین این ابزار آلات می‌توان به انواع ابزار اندازه گیری، رابط دریل، انبردست، آچار، جیگ، شابلون، چکش، کاتر، گوشی صداگیر و موارد مشابه دیگر اشاره کرد. در ادامه نمونه‌ای از انواع ابزار آلات کارگاهی شرح داده خواهد شد.

مهمترین ابزار آلات در کارگاه نجاری

همانطور که گفته شد، کارگاه‌های نجاری از ابزار آلات متنوعی برای ساخت و تولید انواع محصولات چوبی استفاده می‌شود. نجاران حین کار براساس طرح و مدل سازه مورد نظر از ابزار و دستگاه‌های مختلفی استفاده می‌کنند که باید متناسب با نیاز آنها را استفاده کنند تا به وسیله‌ای که انتظار دارند برسند. استفاده از ابزار آلات مناسب باعث افزایش سرعت و عملکرد فرد خواهد شد. از این رو نجاران باید شناخت کافی از کارایی و کاربرد هر ابزار داشته باشد تا بتواند از آن به درستی استفاده کند.

زوایه سنج دیجیتال

زوایه سنج یکی از ابزارهای مهم اندازه گیری در کارگاه‌های چوب و نجاری می‌باشد که می‌توان زاویه کار را از طریق آن اندازه گیری و مشخص کرد. اگر به ابزار دقیقی برای اندازه گیری زاویه کارتان نیاز دارید بهتر است از زاویه سنج دیجیتال را استفاده کنید. این ابزار قابلیت اندازه گیری میلی‌متری دارد که مقدار زاویه را به صورت درصد یا درجه نشان می‌دهد. زاویه سنج دیجیتال دستگاه بسیار کوچک و سبکی است که برای اندازه گیری زاویه انحراف سطح افقی یا سطح عمودی کاربرد دارد؛ به این صورت که باید آن را روی سطح کار قرار دهید تا کنترل بهتری روی زاویه انحراف و جهت کار داشته باشد. از این نوع زاویه سنج می‌توان برای تیغ اره‌های رومیزی استفاده کرد، با خاصیت آهنربایی بودن آن، این امکان را برایتان فراهم می‌کند که به تیغ اره متصل شود و برش قطعاتی مانند چوب را با زاویه دقیق و دلخواه انجام دهید.

گوشی صداگیر

بیشتر دستگاه‌های موجود در کارگاه نجاری از سر و صدای زیادی برخوردار هستند که می‌تواند باعث کاهش تمرکز و سلامتی اپراتور دستگاه شود. برای جلوگیری از این مشکل می‌توان با استفاده از گوشی صداگیر، تمرکز اپراتور دستگاه را افزایش داد و به سلامتی او کمک کرد. این گوشی علاوه بر بالشتک‌های نرمی که روی گوش قرار می‌گیرد، قابلیت تنظیم روی سر و گوش را برای کارگر فراهم می‌کند تا راحتی استفاده از آن را حین انجام کار مهیا کند.

چکش لاستیکی

در صنعت چوب برای محکم کردن و چسباندن دو قطعه به یکدیگر یا ضربه زدن به ابزارها جهت تراشیدن، کنده کاری و موارد دیگر از چکش استفاده می‌شود. ضرورت استفاده از چکش جنس لاستیکی در کارگاه‌های نجاری به این دلیل است که هنگام ضربه زدن به قطعه دچار شکستگی و آسیب نشوند. چکش‌ها انواع مختلفی مانند چکش فیبری، چکش تخم مرغی و چکش حکاکی نیز دارند که براساس کاربرد و کارایی از آنها استفاده می‌شود. به عنوان مثال برای منبت کاری روی چوب ابزارهای خاصی مورد نیاز است تا کار برجستگی یا فرورفتگی طرح روی چوب اعمال شود؛ برای این کار باید از طریق چکش ضربه‌هایی را روی آن ابزارها وارد کرد تا بتوان به عمیق مورد نظر از آن طرح روی چوب رسید. بنابراین از چکش لاستیکی در هنر منبت کاری، معرق کاری، پیکرتراشی، خراطی و موارد مشابه دیگر برای ضربه زدن به دسته ابزارهایی مانند مغار و چاقو استفاده می‌شود.

سانتی پلاس

سانتی پلاس یکی از ابزارهای اندازه گیری ضروری در صنایع مختلف مانند نجاری، کابینت سازی، سرامیک سازی و غیره می‌باشد. این ابزار در اندازه گیری قناسی، کنج، گوشه و برش‌های هندسی پیچیده کاربرد دارد. همچنین از این نوع ابزار اندازه گیری می‌توان برای کپی برداری اشکال پیچیده، سنگ فرش کردن، نصب کف پوش، سقف کاذب و موارد مشابه دیگر استفاده کرد.

کولت ابزار گیر

کولت‌ها از ابزارهای مهم مربوط به دستگاه‌ سی ان سی و فرز است که در قسمت‌های خارجی این دستگاه قرار می‌گیرند. از دستگاه‌های سی ان سی برای برش، شیارزنی، حکاکی و موارد مشابه دیگر چوب در کارگاه‌های نجاری استفاده می‌شود. کولت‌های این دستگاه‌ها باید از استاندارد خاصی برخوردار باشند تا به دستگاه و مته‌ها حین کار آسیب نرسانند. از کولت ابزار گیر جهت نگهداری ابزار برای انجام کار استفاده می‌شود. این ابزار از طریق فشنگ می‌تواند استحکام و چفت شدن ابزارهای استوانه شکل به دستگاه را برقرار کند و رابطی مناسب بین دستگاه و قطعه کار باشد. از انواع کولت ابزار گیر می‌توان به کولت تراش گیر، مته گیر، نظام گیر و مورس اشاره کرد. این نوع ابزار را با توجه به اندازه شفت دستگاه و مهره کولت به دستگاه پیچ می‌کنند و ابزار داخل فشنگی کولت قرار گرفته می‌شود.

جیگ محافظ برش و نگهدارنده قطعه کار

وسایل چوبی در سایزهای مختلفی ساخته می‌شوند، بعضی از این قطعات ممکن است کوچک باشند و فرد در انجام عملیاتی مانند برش تسلط کافی روی کنترل آن قطعه نداشته باشد. همین امر می‌تواند آسیب‌های جدی را به فرد وارد کند. برای جلوگیری از این مشکل باید از جیگ محافظ برش و نگهدارنده قطعه کار استفاده کرد. با استفاده از این ابزار کنترل بهتری روی قطعه حین ساخت، برش و فرم دهی چوب خواهید داشت.

سنباده

سنباده از انواع ابزارهای کاربردی و ضروری در صنعت چوب می‌باشد که در انواع مدل و سایز تولید شده است. از انواع آن می‌توان به سنباده لرزان، سنباده دستی، سنباده دیسکی و سنباده نواری اشاره کرد. افراد می‌توانند نسبت به نیاز و کار خود هر کدام از آنها را انتخاب و خریداری نمایند. در فرآیند ساخت وسایل چوبی، سنباده زدن وسایل یکی از مهمترین و آخرین مراحل است که می‌توان به صاف و صیقلی کردن قطعات چوبی، باربرداری و فرم دهی سطح چوب پرداخت. برای انجام این کار از ابزارهای سوهان، سنباده و چوب ساب استفاده می‌شود. هر کدام از انواع سنباده دارای دندانه‌های زبر و سخت می‌باشد که می‌توان برای ساییدن و صاف کردن انواع سطوح چوب، فلز، ام دی اف و غیره از آنها استفاده کرد.

گونیا

از ابزار گونیا برای اندازه گیری قائم بودن یا 90 درجه روی کار استفاده می‌شود. معمولا در صنعت چوب برای ساخت قفسه، قاب و اتصال دو قطعه کار به صورت قائم از این ابزار استفاده خواهد شد. با این ابزار اندازه گیری می‌توان دو قطعه را به صورت ثابت کنار هم نگه داشت تا مونتاژ قطعات برش خورده به راحتی و دقیق انجام گیرد. گونیا به عنوان یک ابزار پر کاربرد در مونتاژ قطعات چوبی در نظر گرفته می‌شود که برای استفاده از آن باید صفحات چوبی یا ام دی اف را کنار آن قرار داد تا نری قطعات به یکدیگر متصل شود و ثابت بماند؛ سپس قطعات را به یکدیگر پیچ کرد تا محکم بماند. گونیا در صنعت چوب انواع مختلف دارد که شامل گونیومتر، گونیا دو و سه پهلو، همه کاره، فلزی می‌باشد که از هر کدام نسبت به کارایی مورد نظر استفاده می‌شود.

قیمت انواع ابزار آلات کارگاهی صنعت چوب

همان‌طور که در این مقاله گفته شده انواع متنوعی از ابزار آلات کارگاهی وجود دارد که هر کدام با توجه به نوع و امکاناتی که دارند از قیمت متفاوتی برخوردار می‌باشند. شما می‌توانید با مراجعه به فروشگاه اینترنتی چوبینر انواع ابزار آلات کارگاهی صنعت چوب را مشاهده نمایید. جهت کسب اطلاعات لازم درباره قیمت خرید می توانید از طریق راه های زیر با چوبینر ارتباط برقرار کنید:

09021235626 – 02166563048 – 02634647972

Choobiner.ir