مدیریت شبکه چیست؟

مدیریت شبکه چیست؟ مدیریت شبکه فرآیند مدیریت ، مدیریت و بهره برداری از شبکه داده با استفاده از سیستم مدیریت شبکه است. سیستم های مدرن مدیریت شبکه با استفاده از نرم افزار و سخت افزار به طور مداوم داده ها را جمع آوری و تجزیه و تحلیل می کنند و تغییرات پیکربندی را برای بهبود عملکرد ، قابلیت اطمینان و امنیت انجام می دهند.

مدیریت شبکه چیست؟

مدیریت شبکه فرآیند مدیریت و مدیریت شبکه های رایانه ای است. خدمات ارائه شده توسط این رشته شامل تجزیه و تحلیل خطا ، مدیریت عملکرد ، تهیه شبکه ها و حفظ کیفیت خدمات است. مدیریت تجزیه و تحلیل شبکه یک موتور نرم افزاری است که داده های ورودی را با مدل های عملیاتی از پیش برنامه ریزی شده مقایسه می کند و برای بهبود عملکرد شبکه تصمیمات عملکردی می گیرد.

سیستم مدیریت شبکه چگونه کار خود را انجام می دهد؟

این سیستم دستگاه های شبکه مانند سوئیچ ها ، روترها ، نقاط دسترسی و کنترل کننده های بی سیم را مدیریت می کند. این به طور معمول از یک سرور متمرکز برای جمع آوری داده ها از عناصر شبکه استفاده می کند. سرور می تواند در محل ، در یک مرکز داده خصوصی یا در فضای ابری قرار گیرد.

دستگاه ها ، سرویس گیرنده ها و برنامه های موجود در شبکه می توانند داده ها را با به روزرسانی درباره وضعیت آنها به سرور ارسال کنند. سرپرستان شبکه می توانند با ورود به سرور ، معمولاً از طریق یک مرورگر وب یا یک برنامه تلفن هوشمند ، عملیات شبکه را کنترل کنند.

چگونه عناصر شبکه داده را به سیستم ارسال می کنند؟

دستگاه های شبکه ، مانند روترها و سوئیچ ها و نقاط پایانی شبکه ، مانند رایانه ها ، تلفن های هوشمند ، دوربین ها ، ماشین ها و حسگرها ، معمولاً داده ها را به یکی از دو روش به سیستم می فرستند:

SNMP: پروتکل مدیریت شبکه ساده یک استاندارد باز است و از اوایل دهه 1990 بصورت واقعی پروتکل مدیریت شبکه است. توسط اکثر سازندگان عناصر شبکه به طور گسترده ای پشتیبانی می شود. سیستم مدیریت شبکه از SNMP برای “نظرسنجی” هر عنصر در شبکه استفاده می کند. سپس هر عنصر پاسخی به سیستم ارسال می کند.
تله متری: عامل نرم افزاری نصب شده در یک عنصر شبکه امکان انتقال خودکار نشانگرهای اصلی عملکرد را در زمان واقعی فراهم می کند. تله متری به سرعت جایگزین SNMP می شود ، زیرا کارآمدتر است ، می تواند نقاط داده بیشتری تولید کند و مقیاس پذیرتر است. و استانداردهای دورسنجی ، مانند NETCONF / YANG ، به عنوان روشهایی برای ارائه پشتیبانی چند منظوره مشابه SNMP ، در حال جلب توجه هستند.

اتوماسیون شبکه

یکی از ویژگی های مشخص در سیستم مدیریت شبکه مدرن ، اتوماسیون شبکه است. این فرآیند به صورت خودکار پیکربندی ، مدیریت ، آزمایش ، استقرار و عملکرد دستگاه های فیزیکی و مجازی در یک شبکه است. در دسترس بودن سرویس شبکه وقتی وظایف و عملکردهای روزمره شبکه به صورت خودکار انجام می شود و فرایندهای تکراری به طور خودکار کنترل و مدیریت می شوند ، بهبود می یابد.

اطمینان از شبکه

ویژگی های اطمینان شبکه اغلب در سیستم های مدرن مدیریت شبکه گنجانده شده است. این ویژگی ها به افزایش عملکرد شبکه ، تجربه کاربر و امنیت کمک می کنند. سیستم های اطمینان اغلب برای دستیابی به اطمینان کامل از شبکه از تجزیه و تحلیل شبکه ، تجزیه و تحلیل برنامه ، و تحلیل سیاست و همچنین AI و ML استفاده می کنند.