چگونه دکلمه خوانی کنیم

همه ما ممکن است برای یک‌بار هم که شده سعی کرده باشیم یک شعر را با صدای بلند و رسا، با رعایت تمامی وزن و موسیقی بخوانیم.
در واقع ساده‌ترین تعریف از دکلمه رعایت تمامی موارد بالا حین خواندن یک شعر می‌باشد، این شعر می‌تواند تبدیل به یک دکلمه عاشقانه شود.

https://backority.ir/images/77341.jpg


اما سؤال اصلی این است که چگونه دکلمه خوانی کنیم؛ به‌هرحال قطعاً اصولی دارد که ممکن است با آن آشنا نباشید. در درجه اول باید خواندن بدون غلط را مدام تمرین و تکرار کنید.

این کار زمانی انجام می‌شود که دایره لغاتی که استفاده می‌کنید بزرگ و بزرگ‌تر شود.

در شب‌شعرها شرکت کنید، سعی کنید دکلمه‌های برتر از اساتید را در اینترنت جستجو کرده و یک‌بار کاملاً گوش کنید.
پس از آن سعی کنید ازروی متن درست مانند آوا و کلامی که خود فرد می‌خواند شما نیز تکرار کرده و بیاموزید که واژگان چگونه توسط او ادا می‌شوند.

اصول دکلمه احساسی و شیوه خواندن اشعار احساسی

ساده‌ترین مسئله در مورد کسی که دکلمه را انجام می‌دهد استفاده از آواها و صوت‌هایی است که دیگران قادر به تکرار آن نیستند.
قطعاً اگر برای اولین‌بار سعی کنید اشعاری را مانند دکلمه بخوانید؛ موفق نمی‌شوید. چون لرزش صدا، اشتباه در کلمات و همین‌طور نحوه ادای یک بیت مشخص می‌شود.

https://backority.ir/images/820852.jpg

به همین ترتیب بهتر است که اصول دکلمه را نخست بیاموزید و بعد هم باید بدانید که ما انواع مختلف دکلمه خوانی داریم.
شما باید در هنگام خواندن دکلمه درست مانند یک نمودار سینوسی عمل کنید، نه این که مدام در یک جمله فراز و نشیب‌های اشتباه داشته باشید. خیر! به این منظور است که سعی کنید الفاظ را درست و بجا، نقاط اوج و قوت را با یک‌صدای ملایم، رسا و البته گاه‌گاه بلند بخوانید.
دکلمه نمونه‌ای ساده از موسیقی است که شما در آن می‌آموزید چگونه یک متن ساده و یا شعر پیش و پا افتاده را تأثیرگذار بخوانید. باید بیاموزید که واژه‌ها را به‌درستی تلفظ کنید، مکث و توقف در هر بخش را فراگیرید.

روش‌های خواندن دکلمه عاشقانه

مطمئن باشید که دکلمه خوانی در روز شما نیز تأثیر می‌گذارد، اگر به دنبال یافتن روش‌های تقویت روابط‌عمومی هستید، باید بدانید که اصل مهم در یادگیری روابط‌عمومی استفاده از زبان است. ماهیچه‌ای که شاید هیچ‌چیز به‌اندازه او در طول تاریخ اقدامات مهم انجام نداده باشد.

https://backority.ir/images/552083.jpg

دکلمه یک واژه فرانسوی است و در واقع کسی که سعی می‌کند یک متن و یابند و شعر را خاص بخواند، در آن به‌اندازه فرود و فراز داشته باشد و الفاظ را با بهترین شکل و حتی گاهی به شکل کهن آن ادا کند گفته می‌شود.

شما در تعریف این اصل می‌توانید نحوه ادای آن را نیز بیاموزید.

اگر عاشق ادبیات هستید، در آینده و ذهن خود می‌خواهید تبدیل به یک مجری توانمند شوید و یا هیچ‌کدام! صرفاً می‌خواهید پادکست‌هایی از اشعار و دیوان تولید کنید؛ قطعاً باید روش‌ها و اصول دکلمه خوانی را یاد بگیرید و سپس دست به این کار بزنید.
عده‌ای ترجیح می‌دهند بشنوند و در این میان بخشی نیز ترجیح می‌دهند بخوانند، جملات را تأثیرگذار بگویند و حتی طبع شعرشان فعال شود؛ بهترین راهکار دکلمه است.