سمعک نامرئی,سمعک نامرئی IIC,مزایای سمعک نامرئی,معایب سمعک نامرئی

با پیشرفت تکنولوژی امکان تولید کوچکترین سمعک ها فراهم شده است.  سمعک نامرئی ,‌سمعکی است که به طور کامل درون مجرای گوش قرار میگیرد به گونه ای که اگر از بیرون به گوش فرد استفاده کننده نگاه کنیم هیچ قسمتی ازاین سمعک ها دیده نخواهد شد .این سمعک همانند تمامی سمعک های دیگر دارای پردازنده های خاص خود میباشد , با این تفاوت که پوسته یا قالب این سمعک ها برای هر فرد متفاوت است و بر اساس شکل مجرای گوش به صورت اختصاصی برای هر فرد ساخته خواهد شد. این سمعک ها افت های شنوایی ملایم و متوسط را به راحتی پوشش می دهند.

سمعک نامرئی

مزایای سمعک نامرئی

مهمترین موضوع در این باب سایز کوچک این نوع سمعک است که باعث مصرف کمتر باتری و استفاده از باتری های کوچکتر شده است. علاوه بر این مسئله , میتوان به استفاده طبیعی از جهت یابی لاله ی گوش استفاده نمود. در واقع قرارگیری سمعک نامرئی در داخل مجرای گوش تاثیری بر اثرات طبیعی لاله ی گوش بر دریافت صداها نداشته و فرد استفاده کننده صدای طبیعی تر و بهتری را دریافت خواهد نمود. تا دهه ی گذشته امکان کنترل صدا توسط کاربر در این سمعک ها فراهم نبود (امکان کم و زیاد کردن صدا). اما امروزه با استفاده از ریموت کنترل های کوچک وایرلس و یا اپلیکیشن های موبایل امکان تغییر صداها توسط کاربر فراهم شده است.

اما این سمعک برای همه ی افراد مناسب نمی باشد و امکان ساخت ان فقط در شرایط خاصی فراهم است :

  • میزان افت شنوایی نباید از حد خاصی بیشتر باشد(این سمعک ها برای افراد با افت شنوایی شدید وعمیق مناسب نیست)
  • اندازه و قطر مجرای گوش باید به اندازه ای باشد که قطعات لازم براحتی در درون قالب شبیه سازی شده بر اساس گوش کاربر قرار گیرد.
  • اگر گوش کاربر دچار عفونت شده باشد و یا ترشح دائمی داشته باشد , بلند گو و دیگر قطعات سمعک دچار نقص عملکرد شده و کارایی سمعک کاهش می یابد . علت این موضوع این است که سمعک های نامرئی به طور مستقیم در معرض رطوبت , جرم گوش و ترشحات قرار دارد.

روند تجویز سمعک نامرئی

روند تجویز سمعک نامرئی به این گونه است که متخصص شنوایی (ادیولوژیست) بر اساس تست های شنوایی و قالبگیری حرفه ای سمعک مورد نظر را سفارش خواهند داد تا پس از ساخت پوسته ی مخصوص گوش کاربر سمعک نامرئی ساخته شود. این نوع سمعک از نسل سمعک دیجیتال است که در آن قالب سمعک به گونه ای طراحی می شود که در داخل گوش آشکار نباشد. سمعک های IIC یا سمعک های نامرئی امروزه با استقبال فراوانی از طرف بیماران روبرو شده اند. این سمعک ها همانند سمعک دیجیتال و سمعک آنالوگ دارای اجزای اصلی یعنی میکروفون، پردازشگر، رسیور، تقویت کننده و باتری می باشند. در واقع تنها عاملی که باعث محبوبیت سمعک نامرئی شده است ظاهر ناپیدای ان در درون گوش می باشد.

به علت قرار گیری سمعک در عمق کانال گوش، بیمار توانایی تنظیم دستی سمعک را ندارد.

امروزه برای رفع این مشکل، سمعک نامرئی مجهز به تکنولوژی وایرلس شده اند.

در واقع می توان این نوع سمعک وایرلس را بارزترین سمعک موجود در بازار امروز سمعک دانست.

محدوده پوشش کم برای افت شنوایی سمعک نامرئی

سمعک نامرئی برخلاف سمعک پشت گوشی قادر به پوشش افت های شنوایی بالا در حد شدید تا عمیق نمی باشند.

بهترین محدوده پوشش کم شنوایی برای این نوع سمعک براساس بهره ای که تولید میکنند ملایم تا متوسط می باشد.

البته امروزه بعضی از شرکت ها ادعا می کنند که سمعک های نامرئی برای پوشش تا حد شدید نیز ساخته اند.

محدودیت استفاده از سمعک نامرئی

بعضی از گروهها در استفاده از این نوع سمعک محدودیت دارند از جمله کودکان که کانال گوش آنها به مرحله تکامل نرسده باشد و در حال رشد باشد و یا افراد سالخورده ای که امکان استفاده نداشته باشند و یا بیمارانی که ترشج مداوم گوش دارند.

مکان یابی بهتر سمعک نامرئی

لاله گوش در جمع آوری صدا نقش دارد.

لاله گوش هم چنین در مکان یابی صدا نقش دارد.

در استفاده از سمعک نامرئی، لاله گوش می تواند نقش خود را ایفا کند.

مکان یابی در افراد با نقص شنوایی دچار اختلال می شود.

این سمعک می تواند تا حدودی به این افراد کمک کند.

رضایت مندی بالای بیماران در استفاده از سمعک نامرئی

رضایت بیمار از سمعک در توانبخشی افراد با سمعک نقش مهمی دارد.

هر چقدر میزان رضایت از سمعک بالا باشد میزان کارایی سمعک نیز بالا می رود.

سمعک نامرئی به علت اشکار نبودن مورد توجه بیمران قرار می گیرد.

چرا سمعک نامرئی

سمعک نامرئی برای کسانی که نمی خواهند در ظاهر صورتشان سمعک کمتر دیده شود گزینه مناسبی است.

یکی از بزرگترین نگرانی هایی که اولین استفاده کنندگان از سمعک دارند این است که آیا سمعک آن ها برای دیگران قابل مشاهده است یا خیر. اخیرا یک مطالعه نشان داده که نامرئی بودن یک سمعک، 30-40٪  احتمال استفاده از آن را افزایش می دهد. مسلما، ظاهر هر سمعک نقش مهمی را در انتخاب آن برای هر کاربر ایفا می کند. اطمینان از ظاهر سمعک نقش مهمی را در استفاده روزانه آن ایفا می کند بنابراین بسیاری از کاربرانی که برای اولین بار از سمعک استفاده می کنند می خواهند که مزایا و معایب سمعک های نامرئی(IIC) را بدانند. در این مطلب، مزایا و معایب آن را برای شما توضیح می دهیم تا آگاهانه تصمیم بگیرید.

بیشتر بدانید : اخذ تاییدیه آتش نشانی

برخی دیگر از مزایای سمعک نامرئی

مزایای سمعک های نامرئی( IIC )

نامرئی هستند

علت محبوبیت IIC ها این است که عملا برای اطرافیان شما نامرئی هستند. اگرچه انواع مختلفی از سمعک های داخل گوشی وجود دارد، IIC ها کوچکترین و مناسب ترین سمعک هایی هستند که در داخل کانال گوش قرار می گیرند. به این دلیل که در عمق کانال گوش قرار می گیرند، به خوبی پنهان می شوند و توسط دیگران غیر قابل کشف هستند. اگر شما در مورد ظاهر سمعک های پشت گوشی نگرانید، IIC ها گزینه مناسبی برای پنهان ماندن از دید اطرافیان هستند.

سمعک های نامرئی کیفیت صدای طبیعی دارند

از آنجائیکه IIC ها در عمق کانال گوش قرار می گیرند، ویژگی های طبیعی صداهایی که با شکل گوش شما تعامل دارند حفظ می شوند. هیچ سیم و لوله ای برای رسیدن صدا به گوش شما وجود ندارد و گوش شما را “مسدود” نمیکند تا مانع از ورود صدا به گوش شما شود. استفاده از IIC ها ، توانایی شما را برای تشخیص محل صدا یا تعیین فاصله منبع صدا افزایش می دهد. برای بسیاری از کاربران، IIC ها کیفیت صدای طبیعیتری را ارائه می دهند که هین ویژگی تنظیم سمعک ها را آسان تر می کند.

استفاده از سمعک نامرئی، احساس طبیعی تری به کاربران می دهد.

سمعک های نامرئی (IIC ها) همچنین می توانند کیفیت شنیدن صدای خود کاربر را افزایش دهند. اغلب مواقع، هنگامی که کاربران، سمعکی را استفاده می کنند که بخش زیادی از کانال گوش آن ها را پر میکند، از احساس بلندی صدای سمعک و یا شنیدن صدای خودشان به صورتی نا مطلوب (اثر انسداد) شکایت می کنند.

سمعک های نامرئی(IIC ها) به دو روش در کاهش اثرات انسداد، کمک می کنند. اول این که بخش کمتری از فضای کانال گوش را اشغال می کنند، بنابر این باعث ایجاد لرزش کمتری در کانال گوش میشوند و در نتیجه صداهای ناخواسته و اعوجاج یافته کمتری تولید می کنند. دوم این که نسبت به سمعک های ITE اندازه کوتاه تری دارند و بنابر این اجازه می دهند که صداهای فرکانس پایین مثل صدای خود کاریر، به سمت گوش خارجی حرکت کنند و بنابر این اثر انسداد کاهش می یابد.

سمعک نامرئی کارآمد است

IICs در مقایسه با سمعک های دیگر، نزدیک تر به پرده گوش قرار می گیرند، بنابر این در مقایسه با انواع دیگر سمعک، برای تولید صدایی با بلندی یکسان، نیاز به قدرت کمتری دارند. قدرت کمتر باعث کاهش انرژی صدا در گوش می شود باعث کاهش احتمال فیدبک می شود، به ویژه در هنگام استفاده از تلفن.